Time flies when having fun - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Joost Hoogenboom - WaarBenJij.nu Time flies when having fun - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Joost Hoogenboom - WaarBenJij.nu

Time flies when having fun

Door: Joost Hoogenboom

Blijf op de hoogte en volg Joost

25 Oktober 2015 | Malawi, Blantyre

Weer een week voorbij! Time flies when having fun enzo. Maar het was wel weer een leuke week en verrassend productief; voor mijn netwerk dan. Maandag was ik helaas ziek en heb ik niet veel kunnen doen. Mijn maag had namelijk ruzie met de kip van zondag… Anyway, ik heb wel de lokale manager kunnen bevragen over haar visie op spirits en regencultussen. Wat blijkt is dat haar ouders beiden in de cultus geloven en ook offers brengen aan M'Bona wanneer zij dat nodig achten! Ik ben dinsdag weer naar het archief gegaan om de dozen die gelabeld waren met de tekst 'religion' te doorpluizen. Het blijkt dus dat de Chewa (de 'oorspronkelijke' bevolking) helemaal niet vreemd waren met monotheïsme, maar een religie hadden die aangeduid wordt met "plural Monotheism", meervoudig monotheisme dus. Dit houdt kortweg in dat er één High God is, maar wel ondersteunt wordt door Spirits. Deze spirits zijn weliswaar bovennatuurlijk, maar geen goden of iets zelf omdat deze Spirits voortkomen uit de voorouders. Donderdag kwam ik in het archief een lokale pastor tegen die zelf ook bezig is geweest met onderzoek naar de cultus. Hij heeft mij een aantal contacten en tips gegeven om mijn onderzoek voort te kunnen zetten; helemaal geweldig! Dit valt echter in het niet met de informatie die ik vrijdag heb gekregen. Via via heb ik een afspraak kunnen regelen met de gelauwerde schrijver D. D. Phiri. Hij had de droogte van 1949 bewust meegemaakt en kon mij vrij gedetailleerd hierover vertellen. Echt geweldig!

Zaterdag stond volledig in het teken van Rugby; Zuid Afrika tegen Nieuw Zeeland. Hier in Doogles waren er 2 groepen fans, een groep, ongeveer 20 man, inclusief Joost, juichte voor Zuid Afrika. De andere groep bestond uit 1 (zegge: één) persoon die voor Nieuw Zeeland won. De wedstrijd werd zeer intens beleefd door beide partijen, maar helaas wonnen de All Blacks van de springboks met 18-20; 1 penaltykick meer en Zuid Afrika had gewonnen… :c Dit jammerlijke feit ter zijde was het wel een leuke middag/avond!

Vandaag is het Jazzavond in Doogles met de standaard huisband.., Helaas hebben ze een beperkt repertoire maar verder is het wel een leuke avond in wording en dat heeft helemaal niets te maken met de kip en het bier die in de aanbieding zijn vandaag… :-)

Dit was mijn uiterst boeiende en interessante blog voor vandaag en ik zal snel weer wat van me laten horen :)
~J

P.S. In Malawi kennen ze niet zoiets als wintertijd (want er is geen winter….) dus is er vanaf dit weekend een tijdverschil met Nederland van 1 uur. Malawi zit in de tijdzone van CAT (Centraal Afrikaanse Tijd) dus het is hier één uur later.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joost

Hallo, Ik ben joost (Joe voor de niet-nederlanders) en ik hou van reizen. in 2011 was ik in Uganda, in 2013 in Vietnam en in 2015 in Malawi. Welkom op mijn Blog en veel plezier met lezen! :)

Actief sinds 23 Sept. 2015
Verslag gelezen: 115
Totaal aantal bezoekers 3883

Voorgaande reizen:

29 September 2015 - 30 November 2015

Malawi 2015

29 September 2015 - 29 November 2015

Studiereis Malawi 2015

Landen bezocht: