Archiefologie! - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Joost Hoogenboom - WaarBenJij.nu Archiefologie! - Reisverslag uit Blantyre, Malawi van Joost Hoogenboom - WaarBenJij.nu

Archiefologie!

Door: Joost Hoogenboom

Blijf op de hoogte en volg Joost

15 Oktober 2015 | Malawi, Blantyre

Het is al weer een tijdje geleden, maar hier is dan mijn nieuwe blog! Wees niet ongerust, ik leef nog en alles is goed. Ik was alleen nogal druk bezig met onderzoek, uitwerken van aantekeningen etc. dus had niet veel tijd of fut om nog veel te schrijven, maar goed. Hier komt dus het verhaal….

Maandag (5 oktober) heb ik gebruikt om een beetje in te burgeren en bij te komen van het festivalweekend met Bfake. De dag bestond dus eigenlijk vooral uit zwemmen, vragen waar het Mandala House is en uit eten met n aantal backpackers: Finnen, een Deense en een amerikaanse. Dat uit eten was nog een verhaal an sich, iemand wist namelijk wel een leuk adresje, alleen niet waar dat adresje was… Uiteindelijk hebben we dus anderhalf uur(!) rondgereden op zoek naar het adres. Uiteindelijk niet gevonden, dus zijn we maar naar een Indisch restaurant gegaan en toch nog heerlijk gegeten. De groep splitte wel op na het weekend en woensdag was iedereen weg, een Finse en de Deense gingen terug naar hun werk in Lilongwe, de andere twee Finnen gingen verslag doen van een fashionday in Zambia. Een groep Amerikanen gingen naar Mount Mulanje om die te beklimmen. Toen een daarvan terug kwam enkele dagen later kreeg ik te horen hoe zwaar t was. Ben blij dat ik niet geweest ben…

Enfin, terug naar mijn verhaal. Dinsdag ben ik aan de slag gegaan bij de archieven van Malawi, genoemd Malawi society for cultural and scientific archives. Dit is gevestigd in het oudste gebouw van de stad, op de eerste verdieping. Mijn Facebookvolgers hebben de foto's al kunnen bewonderen; jullie zullen helaas nog moeten wachten tot ik vanaf mijn telefoon ook voldoende internet heb om ze te kunnen uploaden. Wifi hier is overal toegankelijk. Wel met een adder onder het gras. Je moet connectivity kaarten kopen en dan heb je toegang tot internet; voor maximaal 200 MB want dat is het tegoed wat op de kaarten staat. De kosten voor zo'n kaart zijn 1200 Kwacha, omgerekend twee euro. Dat is niet veel, maar iedere dag 2 euro uitgeven aan internet vind ik een beetje prijzig. Hierom post ik ook dingen via mijn telefoon. Met mijn Malawinese simkaart (en telefoonnummer, +265 998 346 157) kan ik namelijk ongelimiteerde bundels kopen voor whatsapp en Facebook. Het maakt dan niet uit hoeveel data je gebruikt via die apps (en FB messenger) want het is, zoals ik al eerder zei, unlimited.

De 'society' bestaat uit drie delen; een bibliotheek, een leeszaal en het archief zelf. De eerste week zat ik vooral in de leeszaal met boeken uit de bibliotheek. Nadat ik die had doorgewerkt (en er uiteindelijk achter kwam dat sommigen daarvan ook in Leiden beschikbaar zijn) kon ik aan het echte werk beginnen. Het archief zelf. Twee artikelen van één auteur waren al zo overduidelijk over mijn onderwerp dat ik besloten heb om mij te verdiepen in een combinatie van een droogte in 1949 met de daaropvolgende groei van de regencultussen (en anti-Britse/Europese sentimenten). Ik ben begonnen met een persoonlijke archief van een voormalig bestuurder van de society, hij had al enkele interessante eyeopeners. Vanaf daar ben ik mij beziggehouden met krantenverslagen en meteorologische gegevens over de droogte en regenval in de voorgaande en nakomende jaren. Ook kon ik hier weer een oude liefde oppakken, een fascinatie voor oude kaarten. Alleen zijn de kaarten nu ook echt oud en niet in herdruk in een geschiedenisboek of iets soortgelijks.

Het plan wat er nu ligt is dat ik morgen en maandag nog in het archief zal zijn om informatie te vergaren over de groei van de cultus. Maandag zal tot doel hebben om meer informatie te vergaren over Nsanje, de plek in het zuiden waar ik mij de komende weken doordeweeks zal ophouden. Viavia zou het eventueel zelfs mogelijk zijn om in contact te treden met chiefs van de gebieden rondom Nsanje en Khulubvi. (Ohja, Khulubvi is het dorp waar de belangrijkste shrine staat voor de regencultus.)

Als ik niet in het archief aan het werk ben, ben ik meestal te vinden en om het zwembad van Doogles. Heerlijk om even te zwemmen voor het eten. Na het avondeten zit ik over het algemeen weer aan mijn laptop om mijn aantekeningen uit te werken. Als dit gebeurd is ga ik gezellig doen met de one night stayers en verder gebeurt er eigenlijk nog niet veel. Donderdag is net als in Leiden hier de stapavond en half Blantyre komt naar Doogles voor wat drankjes, andere uitgaansgelegenheden ben ik nog niet tegengekomen, maar zouden er wel moeten zijn. Toch maar vragen aan de paar locals die ik al ontmoet heb. Vandaag was het trouwens een nationale vrije dag, te weten moederdag. Helaas voor de heren is er in Malawi niet zoiets als vaderdag… Vanavond weer net als altijd op donderdag live muziek en gezelligheid dus daar ga ik mij nu ook weer in mengen. Cya!

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Joost

Hallo, Ik ben joost (Joe voor de niet-nederlanders) en ik hou van reizen. in 2011 was ik in Uganda, in 2013 in Vietnam en in 2015 in Malawi. Welkom op mijn Blog en veel plezier met lezen! :)

Actief sinds 23 Sept. 2015
Verslag gelezen: 162
Totaal aantal bezoekers 3860

Voorgaande reizen:

29 September 2015 - 30 November 2015

Malawi 2015

29 September 2015 - 29 November 2015

Studiereis Malawi 2015

Landen bezocht: